Palva - kovanonnen laiva

Palvan synty

MT Palva "näki päivänvalon" lokakuussa 1964 Rauma-Repolan telakalla (hyvää vuosikertaa siis). Palva oli tuohonaikaan ensimmäinen tankkeri jossa käytettiin edistyksellistä Inertia-suojakaasujärjestelmää. Palvan teki ainutlaatuiseksi myös se, että siinä komentosilta oli pyöreähkö antaen esteettömän näkymän läpi horisontin. Palva oli rakennettu korkeimpaan jäämaksuluokkaan 1 A ja se oli varustettu ohjauspotkurein ja kahdella tutkalla.

Palvan pituus oli 164m, syväys n. 9m ja leveys 20m. Laivan tunnus oli "OGJU". Henkilömäärä: 40

Sen ajan tankkereille tyypillisesti täydessä lastissa ollessaan keskilaivan partaan etäisyys merenpinnasta oli vain vajaa metri. Tämän takia laivan keskiosa ja peräosa oli yhdistetty "lehmänsillalla", jotta kovankin merenkäynnin aikana päästiin "styyraamaan" huuhtoutumatta mereen.

Haavereita

Palvan haaveritaulukko on karua luettavaa. Ohessa muutamia poimintoja:

12/1965
Utön edustalla Palva törmäsi MS Dianaan. Palvan keula sai kohtuullisia vaurioita. Pieni vuoto myös havaittiin. Molemmat laivat pääsivät omin voimin satamiin.

01/1968
Palva roihusi liekeissä Hiidenmaan edustalla. Kallistuma oli tullut jo niin pahaksi, että epäiltiin laivan mahdollisuuksia pysyä pinnalla. Moni arveli laivan ajaneen ajomiinaan, mutta ilmeisesti vieläkään ei ole aivan selvään kuinka todellisuudessa kävi. Onnettomuus aiheutti yhden merimiehen katoamisen. Laiva hinattiin keula veden alla hätäsatamaan Hiidenmaalle. Katso diaesitys alla.

05/1969
Samainen Utö on ilmeisesti aika hankala paikka. Palva ajoi siellä karille vuonna 1969. Öljyä pääsi vesistöön n 200 tn. Lasti siirrettiin sisaralus Terviin.

03/ 1970
Palva sai pohjakosketuksen Kustaanmiekassa.

 

 

 

 

Palvan matka Kanadan arktisille vesille

70-luvun ehkä mielenkiintoisin tapahtuma Palvalla oli sen matka Kanadan arktisille vesille. Tarkoitus oli selvittää, kuinka nykyaikainen tankkeri selviää matkan haasteista. Matkan kohteena oli Melville Island, jossa oli Rae Pointin lentotukiasema. Matkalla oli pituutta 3600 merinpeninkulmaa eli n. 6500 km ja sen kesto n. 40 päivää. Palvalla oli mukana 13570 litraa lentokonepetrolia.
Palva valittiin tähän testiin, koska suomalainen laivanrakennusteollisuus arvostettiin korkealle tasolle ja että, suomalainen merenkulkuosaaminen oli myös hyvin arvostettua.
Palvan matka pysähtyi ennen määränpäätä 2-metrisiin jääkerroksiin. Palva joutui odottelemaan jäänmurtaja Labradorin apua useita päiviä. Jäänmurtaja pystyi auttamaan Palvaa hieman lähemmäksi mutta sitten sillekin tuli stoppi. Välimatkaa oli edelleen 90 mailia.
Palva jäi yksin jäätikölle. Useiden päivien odotuksen jälkeen uusi jäänmurtaja tuli paikalle ja auttoi Palvan perille, jossa päästiin arvokas lasti purkamaan.
Hurjasta ajosta jäämassojen läpi Palvan keula oli useasta kohtaa repeillyt. Suurimmat repeämät olivat 4-5m vesilinjan alapuolella. Vauriot ovat kumminkin sellaisia, että ne korjattiin vasta Suomessa.

Kohtalokas Seine

Palva myytiin 1984 kreikkalaiselle varustamolle ja se sai silloin nimekseen Vitoria. Kesäkuussa vuonna 1987 Vitoria kohtasi kohtalonsa. Tullessaan tyhjänä Seineä pitkin kohti avomerta siihen törmäsi japanilainen tankkeri Fuyoh Maru. Ilmeisesti japanilaisen tankkerin peräsin juuttui ääriasentoon ja laiva törmäsi suoraan Vitorian keskilaivan kohtaan. Syntyi hurja räjähdys, jossa Vitoria halkesi kahtia ja syttyi tulee ja upposi. Luotsi, päällikkö ja neljä miehistön jäsentä kuolivat.
Koska räjähdys ja tulipalo olivat niin valtaisia, niin on arveltu, että kreikkailainen varustamo oli säästänyt kustannuksista ja jättänyt tyhjien tankkien puhdistamisen Inertia-suojakaasulla kokonaan, jolloin Vitoria tankeissa olisi ollut erittäin räjähdysherkkää bensahöyryä.

Uusimmat kommentit

15.08 | 10:09

Terve vaan. No sinähän olit sitten ihan aitiopaikalla. Ei sinulla kuvia siitä tapahtumasta ole ?

...
14.08 | 12:28

Kirjoittelen juuri nyt muistelmiani Utön ajoilta jolloin palvelin linnakkeella . Olin mukana matkalla mantereelle kun törmäys Knivskärin mutkassa tapahtui.

...
31.03 | 13:55

mäkinen ei ole lukenut roomalaiskirjeen 1. lukua...ja , mikä kohtalo on homoilla, lesboilla ja niiden, jotka hyväksyy heittien touhun

...
31.03 | 13:53

samaa mieltä. Mäkinen on verrattavissa ylimmäiseen pappiin, joka antoi Jeesuksen Pilatuksen käsiin. hänen syntinsä oli suurempi kuin Pilatuksen...

...