Henrietasta tuli hylky

Muodonmuutos - Hylystä Maria?

Ulkoa paatti näyttää ihan hyvältä.

Viime syksynä meni merikuume sitten ihan överiksi. Tuli ostettua vene: sellainen 8-metrin matkavene kolmella kajuutalla. Siinä oli Henrietan-nimi kyljessä.
Kun sain sen sitten pihalleni niin pääsin tutkimaan ostostani hieman tarkemmin. Hui kauheeta. Melkosen romun olin ostanut. Muutin nimen välittömästi Hylyksi.

 

Aivan ensimmäinen tehtävä oli tehdä vene vesitiiviiksi.....YLHÄÄLTÄ tulevan veden varalle. Niin, luit ihan oikein. Ylhäältä tulevan veden varalle. Selvästi huomasi, että kaidekiinnitykset olivat pettäneet ja vesi oli päässyt sitä kautta kajuuttaan.

No kaiteet irti ja kannen korjaus laminoimalla. Siten revittiin kajuutasta kaikki pehmeä puuaines pois. Ja sitä kuulkaas oli aika paljon.

Ilmeisesti paatti oli ollut vedessä.....sisäpuolelta. Kun kokeili kölipuuta niin huomasi että kärki oli aivan pehmeää => siis sekin sahattiin poikki ja heitettiin kaatopaikalle. Keulapuu sama tilanne.

Peräkajuutta on ihan kohtuullisessa kunnossa. Siellä ei suuria kosteusvaurioita ollut. Sen pääsee maalaamaan ja pinnoittamaan. Puuosien hionta ja lakkaus pitää tosiaan myös tehdä.
Aika pieni koppihan sen on mutta kyllä sinne pari aikuista mahtuu.

Nyt syyskuun lopulla paatti on sisältä aika alaston. Kaikki kalusteet on pois revitty etukajuutasta ja keskiveneestä. Samoin "turkkipellit" on poistettu. Eli tästä voitaisiin lähteä "ylöspäin" eli rakentamaan paattia uudestaan.
Mikäli aika riittää ja Jumala suo, niin ensi kesänä heitän venhon veteen. Yritän saada keskiveneen valmiiksi sitä ennen.

Talvi tuossa tekee tuloaan. Ollaan juuri lokakuun lopussa (29pv). Olen nyt päässyt Hylyssä siihen pisteeseen, että "turkkipellit" on uusittu. Paitsi keulakajuutassa. Samoin ohjaushytin katto sisäpuolelta on uusittu 2x4mm vanereilla. Seuraavaksi lienee aika korjata ohjaushytin kattoa ulkopuolelta; täyttää ylimääräiset reijät, tasoittaa epätasaisuudet, lisätä hieman uutta lasikuitumattoa sinne tänne. Sitten hiomiset ja uudet maalipinnat. Sitten pääseekin kiinnittämään hakuvalot, signaalimaston ja ilmanvaihtohormin.

Tänään 21.11 leikkasin 4mm levystä viimeisen palan ja mallasin sitä ohjaushytin sisäkattoon. Tämän jälkeen ohjaushytti on uudelleen levytetty ja fiksattu.

 

Eletetään aikaa 3.1.2013. Olen aloittanut hylyn keskilaivaan kalusteiden teon. Kuljettajan istuinosa alkaa olla jo valmiina. Samaiseen paikkaan tulee penkin alle myös jääkaappi. Ja jalkojen alla on sitten parit akut. Eli se on tuossa kuvassa kuljettajan penkin alla oleva tila.

Rungon teen 20x20 rimasta, johon sitten liitän 8mm leikatut koivuvanerit. Pohjustan vanerit entisajan pellavaöljyllä joka on vahvistettu homeenestoaineella. Se on hieman sävytettyä, joten valmispinta on punertava. Lopuksi lakkat päälle. Kulmiin ja levyjen liitoksiin laitan sitten pienet teak-listat.

Tuli tuossa mieleen, että voisi samaan hengenvetoon laittaa hylyn sähköt uusiksi. Tosin lähestulkoon paniikki iski, kun ajattelin työnmäärää. Mutta silloin voisin olla varma niiden toimivuudesta. Ikäväähän se on myräkässä jos venhosta häviää sähköt...

Tänään on 17.2 sunnuntai. Veneen kalustepuhde etenee ihan hyvin. Olen nyt saanut rungon tehtyä valmiiksi. Eli tuon kohdan, jossa istuinosan kummallakin puolella on erikoikoiset pystykaapit. Pidempi pystykaappi on tehty samalla sellaiseksi, että se helpottaa veneeseen nousua ja lähtöä => eli sen päälle voi huoletta astua.
Tuon istuinosan alle tulee avattava laatikosto jossa on mm Origo3000-keitin + kattiloita yms.
Kalustonrunko on pohjamaalattu pellavaöljyllä (sis mm hartsia) ja on vuorossa sitten lakkaus.
Tänään kävin venemessuilla ja tuli mieleen, että voisin uudistaa myös mittaristopanelin kokonaan. Ainoa mikä vanhasta jäisi olisi ruori ja kaasukahvat :) On se hyvä, että työt eivät lopu....

 

Tänään 26.04.13 lakkasin juuri paarpuurin puoleisen kalusteita. Alkaa kohta nekin olla valmiina. Samoin irrotin mittariston ja maalasin nekin uudestaan mattamustaksi. Tuli ihan mukavan näköisiksi. Nyt nuo harmaat mittaripohjat ovat mattamustia.
Huoli homeesta lisääntyy. Keulahytissä hometta näyttää olevan...Huh, huh. Mitenhän siitä päästäisiin eroon ?

Eletään aikaa 16.06.13. Olen laittanut peräkajuttaa kuntoon. Eilen laminoin kannen kaiteiden vastakappaleet runkoon kiinni. Eli tarkoitus on se, että kaiteet eivät irtoa sitten millään. Jos kaiteet irtoaa niin sitten on koko kansi irti. Aion eristää peräkajuutan myös eli laitan sinne hieman täytettä jotta pysyisi lämpö sisällä. Sitten paneloin koko komeuden. Saas nähdä kuinka äijän käy Cool

Tänään tuli etelään ensimmäiset räntäsateet. Eletään lokakuun puoliväliä. Venho etenee hitaasti mutta varmasti. Etukajuutan lattiarunko (ns sceleton) on saatu valmiiksi ja pahviset mallit itse turkkipellistä on juuri tehty. Huomenna pitää mennä mallaamaan ne jotta sen jälkeen pääsee leikkaamaan ne 12mm vesivanerista.

Kun tuo kajuutan turkki on saatu tehtyä niin sen jälkeen on vuorossa istuinpenkkien teko sekä pari uutta laipiota (toinen erottamaan WC-tilan kajuutasta ja toinen erottamaan vaatekaapin kajuutasta).

Samalla pitäisi alkaa laittelemaan ohjauspulpettia takaisin kasaan. Sähkötyöt hieman arvelluttaa kun ei juuri siitä ole kokemusta.

Luonnollisesti tuo venhon pohja ja runko sisäpuolelta on korjattu lasikuiduttamalla samoin kuin venhon köli on uusittu.

Sähköt veneeseen

Tänään (24.02.2014) on upea päivä; sain sähköt veneeseen ! Tyfooni huusi upeasti, ankkurivalo loisti ja ajovalot paloivat nätisti. Kyllä oli hieno päivä :) Suurimmaksi osaksi kaikki toimi vain hakuvalo ja ikkunanpyyhkimet eivät. Hakuvalo toimi kellarissa mutta pitää katsoa mikä meni asennuksessa vikaan. Pyyhkimien kohdalla ei ole mitään hajua, miksi eivät pelitä. Ehkä kyseessä on se, että pyyhkimienmoottorit pitäisi samalla myös uusia. Katsotaan nyt mitä tehdään.

Eli asiat akkuun asti ovat kunnossa. Seuraavaksi pitää miettiä koneen ja akkujen (3kpl) väliset liitännät kuntoon.

Mittaripaneli (kuvassa) on nyt tosiaan uudistettu ja kytketty. Pitänee kohta laittaa se kiinni ohjauspulpelttiin. Uuteen paneliin tulee kytkimiä selvästi enemmän. Ostin jenkeistä samanlaiset panelit kuin alkuperäinenkin. Tuo vasemmassa reunassa oleva teline kuuluu iPad:lle jossa pyörii sitten Navionics-kartasto.

Tänään maalasin myös keulahytin pilssin Hempelin harmaalla maalilla. Seuraavaksi pääsen laittamaan turkkipellit kiinni ja alkaa rakentamaan eritystä/panelointia. Sekä tietenkin kalusteita.

Etukajuutta valmistuu

Pääsiäinen 2014 on jo ovella. Ilmat ylettömän lämpöisiä (tänään 12). Ihan keväinen ilma siis.

Turkkipellit on nyt kiinni. Ja laipiot tehtynä. Selvästi huomaa, että "vesiklosetille" tuleva tila on todellakin aika pieni. Tämä asettaa mm ovelle suuria haasteita. Normikokoinen ovi ei siihen mahdu ja joudunkin tekemään siihen taiteoven. Sellaistakaan en ole koskaan tehnyt :)

Polttoainetankki on irrotettu ja tarkastettu. Sen alla oleva tila näytti olevan ihan priimaa. Joten siihen ei tarvitse mitään korjailuja tehdä. Mitä nyt tankin polttoaineen imuputki (kuparia) katkesi ja joudun sellaisen tekemään uusiksi. No, eiköhän siihenkin keinot keksitä.

Etukajuutta alkaa valmistumaan. Kaikki laipiot on jo tehtynä ja kiinnitettynä. Septitankki pitää mahduttaa istuinosan alle => joten sekin pitää tehdä mittatilaustyönä.

Onhan se hyvä, että työt eivät lopu :)

Projektin loppu häämöttää

Eletään aikaa 16.09.14. Syksy tekee tuloaan ja se tietää minulle kiireitä. Lähinnä sen takia, että vielä pitäisi ehtiä hieman liimaamaan. Eli tarkoitus on eristää vene (keula- ja peräkajuutta). Käytän siihen Etolasta ostamaani solumuovilevyä. Eli just samaa tavaraa mitä käytetään telttapatjoissakin. Niitä on myynnissä eri paksuuksia ja rullan leveys on 150cm. Leikkaan siitä sitten soveltuvat palat ja liimaan ne veneen kylkeen....sisäpuolelle :)

Tuon eristämisen jälkeen on sitten vuorossa seinien pintojen asentaminen. Näillä näkymin tulen tekemään ne hyvin ohuesta koivuvanerista. Maalaan ne valkoiseksi ja vanerien väleihin laitan sitten teak-listaa.

Wallas-lämmitin on nyt huollettu ja kiinnitetty uudestaan veneeseen. Samalla putsasin Wallakseen kiinnitettävät letkut.

Keskiosa on nyt käytännössä valmiina kipparin penkkiä myöten. Vielä pitää miettiä ratkaisut kaapeihin, joihin pitäisi tehdän jonkinlaiset hyllyn ulosvetimet, jotta tavaroiden ottaminen olisi helpompaa. Vielä ei ole auennut mitä ratkaisua käytän.

Näyttää häjysti siltä, että molemmat tuulilasinpyyhkimien moottorit menevät uusiksi. En ole saanut mitään henkeä niihin.

Mutta lähellä ollaan tilannetta jossa korjattavat asiat on korjattu.

Viimeisiä puhteita

Just on vuosi vaihtunut. Eletään tammikuuta 2015. Lunta on ja lämpötila on jotain nollassa.

Molemmat tuulilasinpyyhkimet jouduin sitten ostamaan. Ne pitää laittaa kiinni tuossa kohta. Sitten nekin pelittää.

Etukajuuttaan pitää vielä laittaa tuohon koivulevyjen väliin valkeat listat ja nekin on sitten reilassa.

WC-tila on vielä ihan vaiheessa. Taiteovea alan pikkuhiljaa miettimään ja tekemään. Ajattelin ensimmäisen kesän ajaa kemiallisen WC:n varassa. Pitää ensin katsoa kelluuko koko verme ollenkaan vai meneekö pohjaan kuin Titanic :)

Keskiosa on jo valmis kokonaisuudessaan. Kolme akkua on venheessä jo sisällä; pari hupipuolelle ja yksi käynnistykseen.

Peräosasta puuttuu vielä nuo sisustuslevyjen väliset listat. Sitten nekin on tehtynä.

Kesällä 2015 Hylky jo ui. Nimen olen tosin vaihtanut jo "Mariaksi". Ihanan vaimoni kunniaksi. Ilman hänen pitkäjänteisyyttään ja ymmärrystään projekti olisi vielä täysin kesken. Toinen syy nimenvaihtoon oli, että kaveri joka veneeseen teki nimilaatat, kieltäytyi ehdottomasti tekemästä Hylky-nimisiä laattoja. Ymmärrän hyvin :)

Ja sitten veteen !

Viikon päästä alkaa kesäloma ja silloin ajattelin venhon heittää veteen. Se on nyt siinä kunnossa että uskallan sen tehdä. Kone on huollettu ja koekäytetty. Kaikki sisätyöt alkaa olla maalissa poislukien WC jonka teen sitten syksyn pimeinä iltoina.

Toki hieman jännittää tuo vesillelasku. On edelleen niin monta tekijää joita ei ole kuivalla maalla pystynyt testaamaan. Pyydän trailerin kuljettajaa olemaan läsnä jotta venhon voi nypätä ylös jos ilmenee vuotoja.

Ensimmäisenä päivänä ajattelin ajella siinä ihan lähellä jotta pääsee nopeasti rantaan jos jotain yllättävää tapahtuu. Ja ensimmäisen yön vietän "kaijalla" venhossa.

Vaimo tuossa jo kyseli että mitä sitten seuraavaksi alat tekemään. Ilmeisesti pitää olla koko ajan jotain tehtävää.

Vesillä !

2015 kesä on jo vaihtunut syyskuuksi. Venho on ollut vesillä jo pari kuukautta. Se kelluu ja menee eteenpäin:) Mitään vuotoja ei ole. Eli ihan hyvältä näyttää.

Mitään isoja asioita ei ole tullut esille; laturi ei toimi. Se on ehkä se suurin juttu.

Kun saan veneen pukille, niin sitten alkaa kevyt puhde. Pitää tehdä pehmusteet, wc-tila ovineen, keittosysteemit. Jaa, oliko vielä muuta ? Siinä taisi olla kaikki.

Ensi kesänä on tarkoitus yöpyä jossakin saaren kupeessa. Vaimokin sanoi tulevansa mukaan Hymyilevä

Talven askareet

Tänään eletään jo helmikuuta 2016. Venho on ollut pressun alla pihalla jo useita kuukausia. WC:een teko on edennyt niin, että lattiataso on tehtynä samoin kuin pesutaso. Oven tekoa aloitellaan juuri. Siitä tulee taiteovi, koska muuten sitä ei saada auki :).

Pehmusteita pitäisi alkaa tekemään mutta kun ei ole edes kangasta vielä. Pitänee mennä kauppaan...

Kevään aikana pitäisi ostaa Origo 3000 -spriikeitin ja fiksata se paikalleen keskilaivaan.

Vene on kuin mökki. Koskaan ei työt lopu kesken :)

Kesä 2016

Tätä kirjoittaessani eletään heinäkuun alkua. Venho on ollut vesillä jo tovin. WC on valmiina ja siellä on kemiallinen pönttä. Taiteovi tuli upeesti valmiiksi. Kiitos Esan, joka jeesasi paljon. Pehmusteet on vielä päällystämättä joten ne ovat vielä kotona. Kangas on niihin jo ostettu mutta ei olla saatu aikaiseksi tehdä niitä valmiiksi. No syksyllä ehkä.

Myös verhot on valmiina mutta niitäkään ei olla saatu kiinni :( Alkaakohan taisteluväsymys jo iskemään ?

Naapurin kaveri korjasi laturi ja se toimiikin hyvin.

Keittiötilan tekeminen, keskiveneeseen, pitänee aloitella sitten syksyn pimetessä. Se ei liene suurikaan homma.

Uusimmat kommentit

15.08 | 10:09

Terve vaan. No sinähän olit sitten ihan aitiopaikalla. Ei sinulla kuvia siitä tapahtumasta ole ?

...
14.08 | 12:28

Kirjoittelen juuri nyt muistelmiani Utön ajoilta jolloin palvelin linnakkeella . Olin mukana matkalla mantereelle kun törmäys Knivskärin mutkassa tapahtui.

...
31.03 | 13:55

mäkinen ei ole lukenut roomalaiskirjeen 1. lukua...ja , mikä kohtalo on homoilla, lesboilla ja niiden, jotka hyväksyy heittien touhun

...
31.03 | 13:53

samaa mieltä. Mäkinen on verrattavissa ylimmäiseen pappiin, joka antoi Jeesuksen Pilatuksen käsiin. hänen syntinsä oli suurempi kuin Pilatuksen...

...